Khamis, 12 Mei 2011

BILAKAH PERLUNYA TUHAN?

12 MEI 2011.... " NURSES DAY"......

Alhamdulillah....Alhamdulillah....Alhamdulillah.....

Aku bersyukur sgt dgn kurniaanNya... Kerana pd hari ini ..aku menjadi "seseorang "...
Aku slalu berfikir " Napa Allah dekatkan aku dgn pekerjaan ini...?"...
Kini aku dah dpt jawapannya.... Kerna Aku tidak dilahirkan utk sentiasa Happy...
Aku dilahirkan utk merasai kesakitan ...kesusahan ...pesakit...
Aku dilahirkan utk menginsafi diri...
Di sebalik atau musibah yg menimpa ke atas semua pesakit2 aku......
Di sini aku belajar utk menilai diri aku.. Bermuhasabah...berwasatiah...Bersederhana dlm kehidupan.....

Masih lagi aku teringat akan 1st May 2010.. Ketika semua org sedang bergembira menyambut Hari Pekerja... Aku dan rakan2 ...seawal pukul 7pg...menerima satu kes .. That was a critical case..Resus zone....

Seorang mangsa langgar lari.... mcm biasa..kami attent pt tue secepat mungkin..bagi treatment yg sebaiknya... Pt dilanggar lari dgn sebuah trailer....melalui pt''s condition...aku rasa pt nie mesti bawa motor laju atau sebaliknya.... coz kaki pt nie dah putus sebelah....
Ntah brapa belas pint darah dah masuk....sementara pesakit was intubated....
Disamping aku menunggu family members sampai...

1 JAM KEMUDIAN..

Family members pun sampai...
Aku tgk..Emak dan Bapa dia xnk tgk pun jenazah anaknya ..di Bilik Mayat sementara...
Ntah napa jadi mcm tue...
X Lama kemudian..barulah emak dia buka cerita..
Bahawasanya ..ank lelakinya itu baru menyumpah-seranah ibu dan bapanya sblm dia keluar dr rumah.. " P*K*.....Emak..itulah yg terpacul dr mulut arwah..kerana bergaduh dgn emaknya..."....
Kerana anaknya ...menyangka ibunya menyorok kunci motornya..supaya dia tdk keluar berlepak di mlm 1st May tue..... sedangkan kunci tue terjatuh di bawah sofa...

Tapi Kuasa Allah itu lg Besar...dlm sekelip mata...

Allah telah balas akan perbuatannya pada ibu bapanya...
Sms mangsa di dalam ambulance.... Mangsa sempat memangil2 nama ibunya....
" emakk.....sakit....emak...sakit....."......
Napa masa sakit baru kita ingat emak kita....
Sayangnya si mangsa telah kembali ke rahmatullah....
Sblm dia sempat memohon ampun dan maaf daripada kedua org tuanya...
Sayangnya...dia adlah seorang umat Islam...
Semoga rohnya ditempatkan bersama dgn org2 yg Beriman..Amin...


P/S:Bukan utk mengaibkan arwah..tapi sbg pengajaran kpd kita semua...
Bahawasanya....Allah itu Maha Kuasa... Sayangilah ibu bapa kita ..Hormatilah mereka... ;)
Jadilah seorang ank yg baik dan berbuat baik kpd kedua ibu bapa....


Kpd: kwn2 semua...semoga kita cinta akan kerja kita... bila kita dah bercinta dgn kerja kita... InsyaAllah ..semua dipermudahkanNya..... Allah itu Maha Besar... Allah akan Melindungi HambaNya..yg berbuat kebaikan....dan sentiasa berniat baik...



Bilakah perlunya Tuhan?

Bilakah agaknya kita meletakkan harapan menggunung kepadaNya?
1. Hari-hari dan Malam sebelum peperiksaan
2. Saat menunggu giliran temuduga
3. Tika menemani isteri yang sedang berhempas pulas ketika bersalin
4. Ketika menangani ayah-ibu & anak yang sakit
5. Tempuh menunggu keputusan lamaran
6. Saat hampir lemas di lautan

Acapkali kita melupakan Allah dek kesibukan menguruskan kehidupan seharian. Samada disedari atau pun tidak, kita berbuat amalan rutin dengan penuh yakin tanpa berfikir bahawa kita memerlukan Allah pada setiap ketika.

Di manakah Allah ?
1. Sedang menerima keputusan peperiksaan yang menggembirakan
2. Ketika menerima biasiswa pengajian
3. Ketika diumumkan bonus dan kenaikan pangkat
4. Ketika lapang di musim cuti yang panjang
5. Di kala senang & sihat tubuh badan
6. Ketika dipuji teman dan kenalan

Maafkan kami, hambaMu yang leka ya Allah…

P/S: HAPPY NURSES DAY TO ALL NURSES... I LOVE U ALL.. MUCH..MUCH... MAY ALLAH BLESS US.. ;)

ALLAH KNOWS BEST.." BENARKAN YG BETUL..BETULKAN YG BENAR"...WALAUPUN SEPAHIT MANAPUN....DAN
BERLAKULAH JUJUR DLM DIRI... BERTUTURLAH DGN KEBENARAN....... BUKAN PENIPUAN DEMI PENIPUAN......

TO WALID: BIE...UMI DAN ANK2 SAYANGKAN BIE SGT2.... THANKS YA... ;)

1 ulasan:

sollehkarim berkata...

i love umi dan anak-anak (hazirah dan hadirah) jugak..mmuah..