Rabu, 16 November 2011

BESDAY KARMILA HADIRAH ... ;)

Besday Adik... ;) WAN NUR KARMILA HADIRAH...

15/11/2011...
Smlm genaplah Wan Nur Karmila Hadirah -setahun..... masih lagi terpahat di sanubari.... saat2 melahirkan Hadirah... hanya Allah sahaja yg tahu bertapa Sakitnya ...sakit bersalin nie...
cerita tentang pengalaman bersalinkan Hadirah.... rasanya itu adalah pengalaman yg takkan dilupakan dan terbaik utk menginsafi diri...

Kami sekeluarga menyambutnya di Black Canyon Alamanda... hari yg indah..
buat adik ... " happy birthday..."....

14/11/2010...
Actually..due date was 17/10/2011..On Hari Raya Aidil Adha... tp mungkin disebabkan kesihatan yg tidak baik---batuk dah masuk 2 minggu masatue... Heart rate for me was 150bpm-160bpm... and the baby also tarchycardia...190bpm...aku ditahan masuk ward... aperlagi..bila inform kat emak bapa aku kat kampung..bergegas diorang dtg ke Putrajaya...
actually..subuh tue dah ada rasa contraction skit2... tapi aku buat derkkkk..jerk.. biaslah sakit sikit2....

10mlm.. 14/11/2011...
waktu melawat dah habis...
Abie dan emak semua nak balik rumah.. Aku plak baru amik Nebuliser... susah nk bernafas..disebabkan batuk yg teruk.... rasanya tak sanggup dapat Upper respiratory Infection while in pregnancy... Sakitnya teruk..sbb satu susah nafas.. then u can't eat the benadryl"ubat batuk"..sbb it can make ur baby sedated .... Bahaya utk ibu mengandung.. teringat plak kisah kwn saya..bertugas di Putrajaya yg mkn ubat batuk masa 7 months in pregnancy ...and at the last...the baby died... Sian kann...sbb kecuaian kita juga... ;(

at 1.34am

Aku dah mula rasa frequent contraction...skjp2 contract.. Sakitnya .. tp sikitpun aku tak bersuara.... hanya aku genggam bedsheet hospital jerk menahan sakit..disambil tue mulutku tak habis 2 membaca ayat Al-Quran mcm2.... TAKOT???? hehehe... sapeer ckp tak takut...?
sbb wlpn utk kali ke-2 bersalin tp ini bagaikan nk melahirkan ank yg pertama..sbb Hazirah dulu bersalin LSCS..Scissor... tak sakit manapun kalau scissor....

5am

wlpn kesakitan..aku bangun terbongkok2...menahan sakit... gie Bilik Air..mandi..shampoo rambut.....bersihkan anggota badan..sama mcm sblm nie..Hazirah dulu pun ..aku gie mandi dulu.... takkan nk bagi org yg menyambut ank kelahiran kita ...dgn bau yg tak sepatutnya...
Rambut disisir rapi.... slps mandi...dan sabar menahan kesakitan.... nk call Abie..x sampai hati..sbb Abie dah kepenatan semalam...menunggu aku di ward...dan menguruskan Hazzirah yg x sbr nk dpt adik baru... ;) memori yg indah kan wlpn kesakitan...


6am

Dipendekkan cerita...
dah 4 kali..call bell berbunyi... tp DR asyik ckp baru buka 4cm..pls la.. aku dah rasa nk terbuang air besar sgt..so bila dah 4cm baru leh hantar labor room... ermmm???? wajib ke kena tunggu 4cm? tak salah dulu..masa aku student... kalau frequent contraction... sepatutnya dha kena hantar labor room...

7am

bleh lak Misi2 di ward nie pass over report dulu.. nasib baik one of the MO On call lalu di kaunter..and shouted to them to send me to labor room now... sbb keadaan aku masatue ..berada di atas wheel-chair..sambil kaki nie ku kepitkan rapat2..takot baby terkeluar atas wheel-chair...spjg perjalanan ke labor room... aku rasa baby nie dah nk kuar sgt...
Naik2 jerk katil....Misi di labor room bising2..." diorang nie reti check VE ke tak? bKnnya 4cm Nie..nie dah 10cm..dah nampak rambut....." aku yg terdengar masatue..dah agak dah..nie bkn 4cm...sbb sakitnya mcm dah nk kuar sgt baby nie...dan rezeki abie...

nasib baik Abie dah ada di labor room---" panggil suami dia masuk skrg"..terdengar Misi2 sibuk mencari husband aku...
hehehhe..aku yg dah ada atas katil masa tue..tahu nk meneran jerk....

Abie dah ada disisi..." Umie ...teran kuat2 ek..Abie ada di sisi Umie.....bila ada contraction baru teran erk..." hehehe... Abie nie dah mcm Misi2 plak.. timing bagus jerk...mcm tahu plak nak meneran mcm mana... ;) learn from other experiece...

Aku nampak air mata bergenang di mata Abie..berkaca matanya..melihat aku dlm kesakitan... ;( misi2 dan husband aku.... memberi sokongan yg tak terkata.. " ummie...teran....jgn lps..teran...jgn lps.."....dan akhirnya dlm masa 2 minit jerk.. Wan Nur Karmila Hadirah dah ada di atas dadaku.."...Dan slps tue aku plak bergenang air mata..sbb Abie tgh laungkan IQAMAH pada anakku".....Maha Suci Allah...

"Ya Allah...terima kasih permudahkan aku bersalin..."... aku berasa Insaf sgt... sakit bersalin nie memang sakit.. Hanya Allah jerk yg tahu ..bertapa sakitnya... ;)

S0-- jahit pun dah..nk dekat sejam jugak nk jahit episotomy... sakit jarum kena kulit..itu yg paling sakit..sampai terdetik di hati aku masatue... mcm mana lah org yg ada ank ramai2 tue???
x sakit ker? Kuasa Allah..... sampai menggigil2 aku dibuatnya masa jahit....

dlm kul 9pg aku dah dihantar ke wad balik..

sebaik jer sampai di ward... kakak yg ada disebelah katil aku.iaitu Puan Intan.....terkejut...sambil bekata......"SHARIFAH... awk sungguh tabah..saya tak dengar lansung awk mengerang kesakitan.. mlm tadi...dan sepanjang 3 bulan saya dah di tahan di ward...org2 sblm nie..ada yg menjerit2 tak tahan sakit...tendang bucu katil...ada yg suruh saya urut pinggang diorang...ada yg suruh saya tolong diorang ...pegang tgn diorang...sbb x tahan sakit..dan awak adalah org pertama yg lansung saya x dgr suara pun... mengerang kesakitan..."...

" YA ALLAH..Tabahnya awk.."...... dan aku masatue terkedu skjp...
lalu menjawab.." kak.... sakit tue memang sakit.. tp mulut saya tak lepas2 dgn Ayat Al-quran"....
sakit mcm mana pun..xkan kita nk jerit2... sbb Allah tgh bagi dugaan pd kita.."...

Napa erk?
1) sbb aku seorang Nurse kot..
2) hehhehe...nanti nurse2 tue kata aku ngada2 plak..
3) mcm yg aku katakan..sakit mcm manapun takkan nk jerit2..nangis2.... semua org akan merasai sakit bersalin nie.... ;)
4) aku dah motivate diri aku supaya tidak menangis... blajarlah tahan sakit..wahai SHARIFAH..
5) Misi pun byk keja lain..drpd terpaksa mendengar aku menangis... ;) mcm aku slalu dgr ayat nie...hehehehe....
6)kalau tak ada contraction..mcm mana nk bersalin... ;) betul2... kena ada rasa sakit baru tahu baby dah nk kuar..
7) sbb aku keseorangan..x suka menyusahkan org lain..dan Abie ada di rumah masatue..xbleh ada saper2 yg menemani aku di ward... ;(
8) Aku baru rasa nk bersalin SVD.... ;)

ERmmmmm.... indahkan pengalaman bersalinkan ank2?

aku dah merasa scissor dan SVD... 2 pengalaman yg berbeza... sgt indah rasanya..tp takot gakk nk lalui yg ke-3? hehhehe..Abie is planning to get a baby boy?...kami tersenyum.. mgkin impian itu akan tercapai selepas Hazirah berumur 7 thn... sbbnya InsyaAllah ..jika dizinkan Allah..aku akan bekerja di Arab thn dpn.. ;) Kita hanya Merancang..yg menentukan sgalanya adalah Allah SWT jua.... ;)

kpd adik: Wan Nur Karmila Hadirah... Ummi dan Walid sygkan adik sgt2... jgn nakal2..jg diri baik2...jd anak yg baik..ank solehah...ank yg suka membantu org dlm kesusahan...ank yg bijak...dan sgala yg baik2..jadikan amalan dan yg tak baik..jadikan sempadan..."....
Semoga Allah merahmati mu anak-anakku.... " wan nur karmila hadirah dan wan nur wardina hazirah".... amin....

p/s: teringat plak.. abie baru cerita kawan kps officemate dia ..baru meninggal dunia...bersama baby ketika melahirkan .... ank yg ke-3. jumaat yg lalu...bersalin di hospital swasta..... Al-fatihah utk arwah..dan kebetulan arwah adalah menantu kepada Boss Kembar saya... dunia tue kecikkan.... satu kisah yg sama...or yg sama.. tp mendengar kisahnya drpd org yg berbeza2...
" syurga utk si ibu dan ank"....harapnya.... dan meninggal plak di hari Jumaat...terlepas seksaan kubur... bkn senang nk bergelar seorang ibu ? so..kita yg ada nie..hargailah ibu-bapa kita selagi mereka ada... ;)















Tiada ulasan: